Inbody 770 هیولا سنجش ترکیب بدنی + 7 نکته کاهش خطای اندازه‌گیری

دستگاه InBody 770  در سنجش ترکیب بدنی دقت بالایی دارد. عواملی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید خطای اندازه‌گیری را کاهش دهید.در این مقاله به معرفی این دستگاه می‌پردازیم.

روش‌های ارزیابی ترکیب بدن

سنجش ترکیب بدنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. استفاده از دستگاه دگزا، وزن‌کشی زیر آب، حجم‌سنجی جابجایی هوا، MRI، سی‌تی‌اسکن و دستگاه‌های ترکیب بدنی از جمله روش‌های سنجش ترکیب بدن محسوب می‌شوند. از بین این روش‌ها دستگاه دگزا دقیق‌ترین روش ارزیابی ترکیب بدن است. اما استفاده از این دستگاه زمان‌بر و هزینه‌بر است. به عنوان مثال برای سنجش ترکیب بدنی نیازمند 3 تا 4 ساعت زمان است. پس این روش نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. دستگاه‌های ترکیب بدنی به ما این امکان را می‌دهد تا در کمتر از 5 دقیقه با هزینه بسیار کمتری ترکیب بدنی را اندازه‌گیری کنیم.

دستگاه‌‌های ترکیب بدنی

دستگاه‌های بادی‌کامپوزیشن بسیاری در برندهای مختلف وجود دارد. بسیاری از این دستگاه‌ها دقت اندازه‌گیری مناسبی ندارند و ترکیب بدنی را تخمین می‌زنند. دستگاه Inbody 770 با 8 الکترود و 6 فرکانس به صورت مستقیم ترکیب بدنی را اندازه‌گیری می‌کند و از نظر دقت اندازه‌گیری تا 98 درصد با دستگاه دگزا همخوانی دارد. با توجه به دقت بالا و زمان و هزینه کم اندازه‌گیری ترکیب بدنی، می‌توان گفت این دستگاه بهترین انتخاب برای سنجش مقادیر بدنی است. البته این جمله تا زمانی‌ صدق می‌کند که InBody 970 وارد بازار نشده است. تا این لحظه از مدل 970 این دستگاه یک عدد وارد ایران شده است.

دستگاه بادی کامپوزیشن دقیقا چگونه آنالیز ترکیب بدنی را انجام می‌دهد؟

دستگاه‌ ترکیب بدنی به کمک الکترودها جریان الکتریکی متناوبی را به داخل بدن اعمال می‌کند. میزان مقاومت در بافت‌های مختلف بدن هنگام عبور جریان الکتریکی متفاوت است. به این روش، دستگاه ترکیب بدنی میزان عضله، چربی، سلامت سلولی، تراکم استخوانی، مقادیر آب و مواد معدنی بدن را اندازه‌گیری می‌کند. ثبت این مقادیر قبل از شروع تمرین در طراحی یک برنامه تمرینی کارآمدتر به ما کمک می‌کند. پس از دوره تمرینی با ارزیابی مجدد ترکیب بدنی میزان اثرگذاری و تغییر ناشی از برنامه تمرینی و کیفیت برنامه را می‌توانید ارزیابی کنید.

آیا دستگاه‌های آنالیز بدن دقت اندازه‌گیری کافی را دارند؟

دقت اندازه‌گیری دستگاه‌های سنجش ترکیب بدنی به عوامل مختلفی بستگی دارد. نکته‌های زیر را 24 ساعت قبل انجام تست رعایت کنید تا خطای اندازه‌گیری را به حداقل برسانید:

1- 24 ساعت قبل از انجام تست بادی کامپوزیشن فعالیت ورزشی سنگین با تعریق زیاد نداشته باشید.
2- 24 ساعت قبل بهتر است ماده کافئین‌دار مصرف نکنید.
3- 3 تا 4 ساعت قبل از ارزیابی دوش، سونا و جکوزی را انجام ندهید.
4- 3 تا 4 ساعت قبل از ارزیابی غذا پر حجم نخورده باشید.
5- 30 تا 45 دقیقه قبل از انجام تست هیچ نوع مایعی مصرف نکنید.
6- قبل از انجام تست از سرویس بهداشتی استفاده کرده و مثانه را کاملا خالی کنید.
7- تست را با حداقل لباس انجام دهید.

چرا آنالیز بدنی‌را انجام بدهم؟

1. تعیین مقادیر پایه ترکیب بدنی

به کمک دستگاه‌های ترکیب بدنی می‌توانید مقادیر پایه عضله، چربی، تراکم استخوانی، تراکم سلولی، سلامت سلولی، سوخت و ساز پایه، اندازه اندام‌ها و موارد بسیار دیگری را اندازه‌گیری کنید. آگاهی از این موارد دید واقع‌بینانه‌تری از شرایط فعلی سلامتی و تناسب‌اندام به شما می‌دهد.

2. بررسی میزان تغییرات ترکیب بدنی

قابلیت ثبت تمام دفعات اندازه‌گیری یک هیستوری جذاب به شما ارائه می‌دهد. بر اساس این هیستوری روند تغییرهای خود را در یک دوره طولانی بررسی و پایش کنید. بعد از یک دوره تمرینی، یک برنامه غذایی و یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید میزان تغییر ایجاد شده را به طور کامل بررسی و کاملا درک کنید که این تغییرات ناشی از تغییر چه عواملی بوده است. با بررسی نوع تغییرهای ایجاد شده می‌توانید میزان اثرگذاری، نقاط ضعف و قوت برنامه خود را در آورده و برنامه‌ریزی باکیفیت‌تری برای ماه‌های بعد داشته باشید.

3. مقایسه با شاخص استاندارد

اگر قصد تمرین ندارید، می‌توانید کیفیت سلامتی و وضعیت جسمی خود را با شاخص‌های مورد نظر مقایسه کنید. دستگاه سنجش ترکیب بدنی شاخص استاندارد قابل تنظیمی دارد که به شما مقادیر استاندارد را نشان می‌دهد. این دستگاه وضعیت شما نسبت به شاخص استاندارد را بررسی می‌کند و به شما می‌گوید در چه وضعیتی نسبت به شاخص استاندارد قرار دارید. این شاخص استاندارد می‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال ما در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی دستگاه‌را بر اساس شاخص‌های استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) تنظیم کردیم.

 

اگر مربی هستید و یا علاقه‌مند به یادگیری تحلیل برگه ترکیب بدنی دارید، پیشنهاد می‌کنم به سایت فیت‌مپ سر بزنید. درصورتی‌که قصد شروع تمرین برای رسیدن به تناسب اندام را دارید، تیم ما خوشحال می‌شود در این سفر به شما کمک کند. برای دریافت برنامه تمرینی کلیک کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد