آیا طرفدار تمرینات کراس ‌فیت هستید؟ + 5 اصطلاح ضروری که باید بدانید.

Crossfit

کراس فیت یک رشته ورزشی نیست! کراس‌ فیت یک روش تمرینی که ترکیبی از تمرینات متابولیکی، وزنه‌برداری و ژیمناستیک است و به‌صورت کاملا متنوع و غیرقابل‌پیش‌بینی از حرکات فانکشنال (عملکردی) استفاده می‌کند. این روش تمرینی در تلاش است ورزشکاران را در همه ظرفیت‌های بدنی عمومی آماده کند. هدف این سبک تمرین ایجاد آمادگی عمومی و گسترده در بخش‌های مختلف تناسب‌اندام است.

آیا کراس ‌فیت برای همه مناسب است؟

بله، افزایش در فاکتورهای آمادگی جسمانی هم برای ورزشکاران نخبه جهانی و هم برای پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما مهم هستند. اما نیازهای تمرینی عموم مردم با ورزشکاران المپیکی متفاوت است. پس نمی‌توان افراد مسن را با فشار تمرینی مشابه ورزشکاران نخبه تمرین داد. پس فشار این روش تمرینی بر اساس نیاز و سطح ورزشکار تغییر می‌کند. برای انجام هرچه بهتر تمرین به روش کراس ‌فیت بهتر است با اصطلاحات تخصصی آن آشنا باشید که در ادامه صحبت می‌کنیم.

WOD

WOD مخفف Workout Of the Day به معنای تمرین روز است. تنوع‌پذیری و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن از ویژگی‌های این برنامه تمرینی پر هیجان است. به همین دلیل این تمرینات از قبل برنامه‌ریزی نمی‌شوند و طراحی برنامه تمرینی آن به‌صورت روزانه انجام خواهد شد. به بخش اصلی تمرینات کراس‌ فیت بدون گرم ‌کردن و سرد کردن که به‌صورت روزانه منتشر می‌شود، تمرین روز می‌گویند.

هر WOD به دو نوع برنامه اصلی و برنامه تعدیل‌شده تقسیم می‌شود. به برنامه‌ای که در آن تمام استانداردها و جزئیات تمرین تعیین می‌شود برنامه اصلی می‌گویند. به برنامه‌ای که بر اساس نیاز و سطح ورزشکار در بخش‌های مختلف آن تغییری اعمال شده باشد، برنامه تعدیل شده می‌گویند.

چرخه و دور در تمرینات کراس فیت

در تمرینات کراس‌ فیت چند حرکت انتخاب می‌شود که باید به‌صورت پشت سر هم اجرا شوند. به ترکیب و اجرا چند حرکت پشت سر هم چرخه می‌گویند. به‌عنوان‌ مثال اجرای حرکت اسکات، برپی و شنا برای 15 تکرار یک چرخه گفته می‌شود. دور واحد شمارش چرخه‌ها است. به‌عنوان مثال برنامه بالا را برای 5 دور اجرا کنید. در ادامه با 3 روش رایج اجرا این سبک تمرین آشنا شوید.

AMRAP

به‌طورکلی AMRAP مخفف As Many Round As Possible به معنای بیشترین تعداد دور ممکن است که باید در بازه زمانی ثابت و مشخص اجرا شود. به‌عنوان مثال شما قصد دارید در مدت زمان 10 دقیقه حرکت شنا را برای 20 تکرار و حرکات اسکات و لانج را برای 10 تکرار به‌صورت پشت سر هم اجرا کنید. هدف در روش AMRAP بیشترین تعداد دوری است که می‌توانید یک چرخه را در مدت زمان 10 دقیقه اجرا کنید.

FOR Time

روش FOR TIME به کمترین زمان ممکن اشاره دارد. به‌عنوان مثال شما قصد اجرا 6 حرکت را در تعداد تکرار مشخص و به‌صورت پشت سر هم دارید. در این روش تمرینی اولویت انجام یک چرخه برنامه در کمترین زمان ممکن است.

EMOM

اصطلاح EMOM مخفف Every Minute On a Minute است که به مجموع فعالیت و استراحت در ست‌های یک دقیقه اشاره می‌کند. به‌عنوان مثال 3 حرکت با تکرارهای مشخص را به صورت پشت سرهم در یک دقیقه اجرا می‌کنیم. پس از کامل کردن یک چرخه، مدت زمان باقیمانده را تا کامل شدن یک دقیقه استراحت می‌کنیم. هر چه سریعتر حرکات را اجرا کنیم فرصت بیشتری برای استراحت داریم.

 

سخن پایانی

استفاده از روش تمرینی کراس فیت در حال حاضر رایج و رو به افزایش است. این روش بسیار هیجان‌انگیز، پر انرژی و لذت‌بخش است. اما در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید و تعادل را رعایت کنید. ماهیت این سبک تمرینی انجام تمرین ورزشی با شدت بالا است. تمرین بیش از حد با شدت بالا برای درازمدت ممکن است آسیب‌های قلبی عروقی، مفصلی و مواردی این چنین به همراه داشته باشد. در این روش تمرینی کنترل زمان یک عامل مهم محسوب می‌شود. برای جلوگیری از دغدغه نگه‌داشتن زمان حین تمرینات شدید حتما مقاله معرفی زمان‌سنج SMARTWOD Timer را مطالعه کنید.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد