انواع روش‌های گرفتن دست در تمرینات بدنسازی

دست در بدنسازی

در اجرای حرکات بدنسازی گرفتن دست از هالتر، دمبل و یا دستگاه‌ها مهم است. نحوه گرفتن دست می‌تواند عضله هدف را تعیین کند و یا تمرکز را بر روی بخش خاصی از عضله درگیر قرار دهد. همچنین می‌توان به عنوان تنوع در اجرای حرکات از آن‌ها استفاده کرد. آگاهی از این روش‌ها به درک بهتر ما به هنگام مطالعه نیز کمک می‌کند. در این مقاله ما 7 روش و 3 حالت برای گرفتن دست را معرفی می‌کنیم.

 

روش اول Neutral Grip

به شکل گرفتن دست‌ها اشاره دارد که در این شرایط در وضعیت طبیعی قرار دارند. به این روش Hammer Grip یا دست چکشی،  خنثی و یا موازی نیز می‌گویند. دست‌ها در این روش به صورت روبه روی هم قرار دارند و کف دست‌ها به سمت یکدیگر است. دست‌ها نه پرونیت شده(چرخیده به داخل) و نه سوپینیت شده(چرخیده به خارج). در اجرا حرکاتی مثل قایقی سیمکش دست موازی، لت سیمکش دست موازی و یا جلو بازو چکشی استفاده می‌شود.

 

دست چکشی

روش دوم Overhand

روش اورهند نیز به شکل گرفتن دست‌ها اشاره دارد که به صورت پرونیت گریپ(چرخیده به داخل) قرار دارند. در این فرم، دست‌ها از بالا می‌آیند و کف دست‌ها نیز به سمت زمین قرار دارد. این روش در حرکاتی مثل پرس سینه هالتر، لت سیمکش دست باز، پرس سرشانه هالتر، جلوبازو دست معکوس و پشت بازو سیمکش استفاده می‌شود.

 

دست از بالا

روش سوم Underhand

به روش آندرهند، دست از پایین و یا سوپینیت گریپ(چرخیده به خارج) نیز گفته می‌شود. در این روش دست‌ها از پایین می‌آیند و کف دست‌ها به سمت بالا قرار دارد. در حرکاتی مثل پرس سرشانه دست معکوس، زیربغل هالتر خم، جلو بازو و پشت بازو سیمکش دست معکوس از این روش استفاده می‌شود.

 

دست از زیر

روش چهارم Alternate Grip

روش دست‌های متغیر ترکیبی از دو روش قبل است. در این روش کف یک دست به سمت بالا و دیگری به سمت پایین قرار می‌گیرد. دست در یک سمت به صورت پرونیت شده(چرخیده به داخل) و در سمت دیگر به صورت سوپینیت شده(چرخیده به خارج) است. احتمالا در حرکت ددلیفت استاندارد این روش گرفتن دست از هالتر را زیاد مشاهده کرده‌اید.

 

روش دست‌های متغیر

روش پنجم Close Grip

روش دست بسته به وضعیت انگشت شست اشاره دارد. در این روش انگشت شست بر روی سایر انگشتان قرار می‌گیرد. گاها ممکن است این روش  با حالتی که دست‌ها را به هم نزدیک می‌کنیم، اشتباه گرفته شود. در اجرا بیشتر حرکات از این روش استفاده می‌کنیم.

 

دست بسته

روش ششم Open Grip

روش اوپن گریپ نیز به وضعیت انگشت شست اشاره دارد. در این روش انگشت شست کنار سایر انگشتان قرار می‌گیرد. ممکن است روش اوپن گریپ با حالت دست باز اشتباه گرفته شود. با این روش می‌توان درگیری سایر عضلات را کاهش و تمرکز روی عضله هدف را افزایش داد. این روش به افراد با تجربه پیشنهاد می‌شود.

 

اوپن گریپ

روش هفتم Hook Grip

هوک گریپ نیز به وضعیت انگشت شصت اشاره دارد. در این روش انگشت شصت زیر سایر انگشتان قرار می‌گیرد. معمولا وزنه‌بردارها از این روش استفاده می‌کنند.

 

 

در ادامه راجع به حالت‌های مختلف گرفتن دست صحبت می‌کنیم. حالت‌های Narrow Grip، Medium Grip و Wide Grip رایج هستند.

حالت اول  Narrow Grip

حالت نارو گریپ وضعیتی است که فاصله دست‌ها به اندازه عرض شانه و یا کمتر قرار می‌گیرد.

 

حالت دوم Medium Grip

حالت مدیوم گریپ وضعیتی است که فاصله دست‌ها به اندازه یک و نیم برابر عرض شانه قرار می‌گیرد.

 

حالت سوم Wide Grip

در حالت واید گریپ فاصله دست‌ها به اندازه دو برابر عرض شانه و یا بیشتر است. در این روش فشاز زیادی به مچ دست وارد می‌شود. بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد