ارتباط ذهن و عضله، افزایش عضله به کمک ذهن!

ارتباط ذهن و عضله

برخلاف آنچه خیلی ها باور دارند تمرین مقاومتی به سادگی جابجا کردن یک وزنه از نقطه a به b نیست. چون ذهن نقش مهمی در توسعه جسمانی دارد. بذارید راحت‌تر از ارتباط ذهن و عضله صحبت کنیم. در واقع اگر دو نفر از برنامه تمرینی یکسانی استفاده کنند، نتایج کاملاً متفاوتی را بر اساس شرایط ذهنی‌شان در تمرین به دست می‌آورند.

ارتباط ذهن و عضله چیست؟

به انگلیسی Mind-Muscle Connection گفته می‌شود. ارتباط ذهن و عضله یعنی تجسم کردن عضله‌ای که در حال تمرین دادنش هستید و بتوانید درگیری عضله در طول اجرای هر تکرار را حس کنید.

تضمین به کارگیری عضله هدف

پیش از آنکه فکر کنید تحریک عضلانی کجا رخ می‌دهد، باید به جایی که هدفتان تحریک آن است؛ فکر کنید. تثبیت ارتباط بین ذهن و عضله از دو جهت مفید است. اول اینکه تضمین می‌کند که عضله هدف و نه عضلات کمکی بخش عمده کار را انجام می‌دهند. البته منظور این نیست که عضله هدف را تفکیک شده تمرین می‌دهید، چرا که این کار تقریبا غیرممکن است، اما با تمرکز می‌توانید درگیری عضلات هدف را به حداکثر برسانید و این بهینه‌کننده رشد است.

اجرا صحیح حرکات

دوم اینکه شما را وادار می‌کند فرم درست حرکت را رعایت کنید. وقتی به لحاظ ذهنی روی حرکت تمرکز کنید، بیومکانیک شما تمایل دارد که به صورت خودکار به درستی عمل کند. این اتفاق نه تنها باعث بهبود بازدهی حرکت می‌شود بلکه همچنین احتمال آسیب‌های مرتبط با تمرین را کاهش می‌دهد.

چگونه این ارتباط را افزایش دهیم؟

توسعه دادن ارتباط بین ذهن و عضله نیازمند تمرین مداوم و مستمر است. لحظه‌ای که ست را شروع می‌کنید، افکارتان باید روی عضله در حال تمرین متمرکز شود تا همه انحرافات خارجی مهار شوند. تنها چیزی که در این میان اهمیت دارد، تحریک کردن عضلات هدف تا حداکثر ظرفیت‌شان است.

به بخش مثبت و منفی حرکت دقت کنید!

وقتی تمرین می‌کنید تلاش‌های متمرکز داشته باشید تا عضلات درگیر را تجسم کنید که در حال انجام حرکت هستند بدون اینکه از عضلات فرعی کمک بگیرند. وقتی به بالاترین نقطه از انقباض همگرا یا بخش مثبت حرکت می رسید به صورت ارادی و آگاهانه خودتان هم عضله هدف را انقباض دهید در بخش منفی حرکت عضله هدف را تصور کنید که در حال کشیده شدن و افزایش طول است تا جایی که به نقطه شروع حرکت برسید این تمرین را برای خودتان جا بیندازید تا عادت شود.

دلسرد نشوید!

اگر ایجاد ارتباط ذهن و عضله برایتان زمان‌بر و آهسته اتفاق می‌افتد دلسرد نشوید، چون برای بعضی از عضلات دیرتر رخ می‌دهد. عموماً ارتباط گرفتن در تمرینات بازو و پا ساده تر از عضلات تنه است. با این حال با تعهدی که در تمرین به خرج می‌دهید می‌توانید ارتباط بین ذهن و همه عضلات را ایجاد کنید که راه را برای رشد بهتر هموار می‌کند.

تکنیک تجسم هدایت شده در ارتباط ذهن و عضله

ارتباط بین ذهن و عضله را می‌شود با استفاده از تکنیک ای به نام تجسم هدایت شده ارتقا داد. با این تکنیک شما ظاهری از عضله که می‌خواهید باشد را در ذهن خود مجسم می‌کنید و سپس در حین اجرای تمرین مجسم می‌کنید که عضله در حال تبدیل شدن به آن شکل است. به عنوان مثال وقتی پشت بازوها را تمرین می‌دهید، تصور کنید بازوها در حال تبدیل شدن به بازوهای سخت و فرم‌دار هستند. وقتی یک ست پشت بازو دمبل از پشت سر را انجام می‌دهید با هر تکرار که انجام می‌دهید خودتان را در حال یک قدم نزدیک شدن به هدفتان ببینید. با اتکا به نیروی ذهن ناخودآگاه می‌توانید بدن خود را به قله‌های جدیدتری برسانید و فانتزی‌ها را تبدیل به واقعیت نمایید.

 

به کمک افزایش ارتباط ذهن و عضله می‌توان هایپرتروفی عضلانی بهتری را تجربه کنیم.

 

منبع:

کتاب بدن قوی و تراشیده – برد شونفیلد | Strong & Sculpted – Brad Schoenfeld

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد